Profil - Drumuri 1 (Teste laborator) - D1
Director executiv/Direcția Laborator Drumuri/ Secția Laborator Drumuri/Profil - Drumuri 1 (Teste laborator) - D1
Profilul are ca scop realizarea de analize şi încercări pe mixturi asfaltice destinate lucrărilor de reabilitare şi modernizare a drumurilor naţionale şi a autostrăzilor. În cadrul profilului se realizează proiectarea mixturilor asfaltice pe baza criteriilor de performanţă rezultate din caracteristicile volumetrice, conform metodologiei SUPERPAVE-SHRP şi sunt elaborate norme tehnice specifice sectorului de drumuri.
Încercările specifice profilului vizează atât proiectarea mixturii asfaltice cât şi evaluarea calităţii tuturor tipurilor de mixturi ce intră în componenţa unui sistem rutier şi anume:
- mixturile din stratul de bază, tip AB, ABPC si ABPS
- mixturile din stratul de legătură, tip BAD, BADPC şi BADPS;
- mixturile din stratul de uzură, tip BA, BAPC, si MAS.
Încercări clasice
- Determinarea conţinutului de liant şi a conţinutului de agregate (granulometria);
- Determinarea densităţii aparente şi a densităţii maxime;
- Determinarea stabilităţii şi a fluajului Marshall;
- Determinarea absorbţiei de apă;
- Determinarea sensibilitatii la apa;
- Determinarea caracteristicilor volumetrice;
- Incercarea de scurgere a liantului;
- Determinarea rezistenţei la ornieraj (adâncimea făgaşului şi viteza de formare a făgaşului).
Încercări dinamice
Prin aceste încercări, se realizează o caracterizare reologică completă a mixturilor asfaltice şi se apreciază comportarea acestora în drum sub influenţa traficului şi a temperaturii. Aceste încercări sunt:
- Determinarea volumului de goluri la un numar prestabilit de giratii;
- Determinarea modulului de rigiditate - se determină elasticitatea mixturii asfaltice şi se
apreciază capacitatea mixturii de a se relaxa sub efort, fără a se deforma; - Determinarea fluajului dinamic – se apreciază rezistenţa la deformaţii permanente a mixturii asfaltice cand aceasta este supusă încărcării traficului la temperatura ridicată;
- Determinarea rezistenţei la oboseală – se apreciază rezistenţa la fisurare a mixturii asfaltice la temperaturi intermediare;
- Caracterizarea rezistenței mixturii asfaltice la fisurarea la temperatură scazută cu ajutorul încercărilor de tracțiune uniaxială si anume:
- încercarea la tracțiune uniaxială (UTST), evaluează rezistența la tracțiune la o temperatură specificată;
- încercarea la contracție împiedicată pe epruvete solicitate termic; (TSRST),evalueaza temperatura minimă la care mixtura asfaltică poate rezista înainte de rupere;
- încercarea de relaxare (RT), evaluează timpul de relaxare.
- încercarea de fluaj la tracțiune (TCT), evaluează curba de fluaj pentru recalcularea parametrilor reologici;
- încercarea la tracțiune ciclică uniaxială (UCTST), evalueză rezistența la oboseală la temperatură scăzută datorată combinației de încărcări criogenice și mecanice.
Încercările specifice profilului drumuri sunt definitorii pentru aprecierea performanţelor îmbrăcăminţii bituminoase şi rezistenţei unui sistem rutier. Recepţia unei lucrări de drumuri, fie drum naţioanal sau autostradă, nu se efectuează fără realizarea încercărilor pe mixtura asfaltică din care este alcatuit sistemul rutier.
Realizări
- Proiectarea mixturilor asfaltice conform metodologiei SHRP-SUPERPAVE;
- Încercări de laborator pentru atestarea conformității produselor utilizate in domeniul rutier;
- Elaborare si revizuire norme tehnice specifice domeniului rutier;
- Evaluarea calităţii mixturilor asfaltice utilizate la lucrările de reabilitare a drumurilor naţionale şi construcţie autostrăzi:
- Proiecte reprezentative autostrazi : Autostrada Brasov- Tg. Mures –Cluj – Oradea; Autostrada Lugoj-Deva; Autostrada Nadlac-Arad; Autostrada Sebes-Turda; Autostrada Orastie-Sibiu; Autostrada Medgidia-Constanta; Autostrada Bucuresti – Brasov, sectiunea Bucuresti- Ploiesti; Autostrada Timisoara-Lugoj; Autostrada Arad – Timisoara;
- Proiecte reprezentative drumuri nationale: DN1H Zalau – Alesd lot 1; DN79, Arad – Oradea; DN1; DN2;DN5; DN 5A; DN7;DN18; DN 56; DN 64; DN66; DN73D DN76; Pod Dunare - Calafat – Vidin; Pod Giurgiu si variante ocolitoare: Municipiul Brasov; Municipiul Constanta; Sacueni, Suceava; Sibiu; Tecuci.
Echipamente
|
||
![]() |
||
|
||
|
||
|
||
![]() |
![]() |
|
Echipamente dinamice:
|
||
![]() |
||
|
||
- pe probe cilindrice |
- pe probe prismatice | |
![]() |
![]() |
![]() |
|
||
![]() |