Biroul Structuri Rutiere

Director executiv/Direcția Tehnică/ Departament Drumuri și Lucrări de Artă/Biroul Structuri Rutiere(PMS)

Scopul activităţi

  • Avizarea documentațiilor tehnice prin verificarea și dimensionarea structurilor rutiere;
  • Contribuția nemijlocită la elaborarea Rapoartelor PMS cu privire la stabilirea stării tehnice a drumurilor.

Principalele activităţi

  • Analiza, prelucrarea și interpretarea rezultatelor investigațiilor nedistructive efectuate cu ajutorul echipamentului Falling Weight Deflectometer (FWD) în vederea stabilirii calificativului capacității portante pe rețeaua de drumuri naționale.
  • *Stabilirea calificativului Capacității Portante, presupune:

    • Stabilirea tronsoanelor omogene de drum;
    • Efectuarea măsurătorilor de deformabilitate cu ajutorul echipamentului Falling Weight Deflectometer (FWD);
    • Stabilirea sectoarelor omogene din punct de vedere al deformabilității, pe baza valorilor deflexiunilor înregistrate;
    • Determinarea valorii deflexiunii caracteristice corespunzătoare temperaturii de referință de 200C;
    • Stabilirea calificativului capacității portante în funcție de clasa de trafic și valoarea deflexiunii caracteristice.

  • Dimensionarea sistemelor rutiere noi sau existente (verificarea dimensionărilor), cu programe de calcul specializate.
  • **Dimensioarea structurii rutiere comportă următoarele etape:

    • pentru structuri rutiere suple și semirigide:

      • Stabilirea traficului de calcul;
      • Stabilirea capacității portante la nivelul patului drumului;
      • Alegerea sistemului rutier;
      • Verificarea sistemului rutier la solicitarea osiei standard;
      • Stabilirea comportării sub trafic a structurii rutiere;
      • Verificarea structurii la acțiunea fenomenului de îngheț-dezgheț

    • pentru structuri rutiere rigide:

      • Stabilirea traficului de calcul;
      • Stabilirea capacității portante a pământului de fundare (valoarea modulului de reacție al pământului;
      • Stabilirea alcătuirii straturilor subadiacente dalei din beton de ciment;
      • Determinarea capacității portante la nivelul stratului de fundație (valoarea modulului de reacție la suprafața stratului de fundație);
      • Calculul grosimii dalei din beton.

  • Întocmirea rapoartelor tehnice:
    • Analiza și verificarea documentațiilor tehnico-economice, emiterea punctelor de vedere prin verificarea si dimensionarea structurilor rutiere din cadrul documentațiilor astfel încat să se poată alege varianta optimă de proiectare.

Obiective

  • Determinarea/stabilirea calificativului pentru parametrul de stare - CAPACITATE PORTANTĂ, în urma investigațiilor nedistructive efectuate cu echipamentul Falling Weight Deflectometer (FWD), pe rețeaua de drumuri naționale;
  • Întocmirea raportelor tehnice aferente solicitărilor primite din partea CNAIR.

Reglementari tehnice

  • Pentru interpretarea datelor referitoare la parametrul de stare ’’Capacitate Portantă’’ se folosesc prevederile următoarelor reglementări tehnice:
    • Instrucțiuni tehnice privind determinarea stării tehnice a drumurilor moderne, indicativ CD 155-2001;
    • Instrucțiuni tehnice departamentale pentru determinarea prin deflectografie și deflectometrie a capacității portante a drumurilor cu sisteme rutiere suple și semirigide, indicativ CD 31-2002;
  • Pentru dimensionarea structurii rutiere se folosesc prevederile următoarelor reglementări tehnice:
    • Normativ pentru dimensionarea sistemelor rutiere suple și semirigide (metoda analitică), indicativ PD 177-2001;
    • Normativ pentru dimensionarea ranforsării cu straturi bituminoase (metoda analitică), indicativ AND 550-1999;
    • Normativ de dimensionare al structurilor rutiere rigide, indicativ NP 081 – 2002;
    • Normativ pentru dimensionarea ranforsărilor cu beton de ciment ale structurilor rutiere suple, semirigide și rigide, indicativ PD 124-2002;
    • STAS 1709/1 – 90 şi STAS 1709/2 – 90 pentru Verificarea comportării la îngheţ – dezgheţ a structurii rutiere.

Programe de calcul specializate